Ik vertelde je al dat wij afgelopen weekend een kind-is-baas-dagje gehouden hebben en wat de meerwaarde is van zo’n dag. Nu wil ik je wat meer uitleg geven over de praktische kant van zo’n “ruildag”.
Het is in feite een pedagogisch waardevol iets, op een speelse manier, waarbij het kind één dag lang de leiding krijgt over het gezin, binnen veilige en duidelijke grenzen. Het kind beslist over activiteiten, dagindeling, regels, maaltijden,… binnen de gemaakte afspraken (zoals bv. budget). Als volwassene laat je dan de controle los en je luistert, volgt en je faciliteert.
Alles draait nu om de beleving en de keuzes van je kind, zonder dat er druk of oordeel is. Tegelijkertijd kom je zo ook achter bepaalde verlangens en noden van je kind waarvan je je zelfs nog niet bewust was.
In gezinnen waar vaak een strijd is over macht, afspraken en grenzen is zo’n wisseldag dan ideaal om uiteindelijk de balans binnen de relatie weer te versterken. Je kind voelt zich serieus genomen, competent en gezien en voelt ook de ruimte om zichzelf te mogen tonen, inclusief fouten of emoties. Ouders daarentegen krijgen meer inzicht in de leefwereld van het kind, zijn denkstijl, waarden, zorgen en prioriteiten.
Maar hoe pak je zo’n dag nu praktisch aan?
- Kies eventueel een vaste dag of een dagdeel / begin hier niet ondoordacht aan. Ook jij als ouder hebt hier (mentale) voorbereiding voor nodig.
- Denk op voorhand na over welke afspraken je wilt hanteren. Denk aan de “wat als?” (vb. als je kind graag gaat shoppen of uit eten gaat, geef je het op voorhand een budget)
- Leg je kind het doel uit en maak afspraken op voorhand. Schrijf ze desnoods op zodat het “officieel” is.
- Zorg voor een evenwicht en laat je kind zelf keuzes maken in activiteiten, maaltijden, volgorde, regels,…
Benoem tijdens de dag regelmatig de positieve dingen die je observeert. Heb je je bedenkingen? Benoem deze dan niet maar stel reflectievragen. Geef zeker en vast ook ruimte voor mislukking en reflecteer hier achteraf samen over.
Gebruik begeleidende zinnen zoals: “Wat lijkt jou vandaag belangrijk? Welke volgorde voelt goed voor jou? Hoe kunnen we het zo doen dat het voor ons allebei leuk blijft?”
Bij temperamentvolle kinderen is het ook belangrijk om hun intensiteit te erkennen “Ik zie dat je het spannend vindt om te kiezen, dat is helemaal ok.”
Neem op het einde van de dag zeker de ruimte om samen te evalueren “Wat vond je leuk? Wat vond je moeilijk? Hoe zou je het anders doen? Wat heb je geleerd?” Vergeet je kind zeker geen erkenning te geven over hoe jij de dag ervaren hebt en de dingen die je geobserveerd hebt. Zo groeit het kind in zelfkennis en moreel bewustzijn.
Let op de valkuilen
- Je neemt stiekem toch de controle terug: vertrouw op het proces en richt je op veiligheid en een leerproces, niet op perfectie.
- Je kind overdrijft de macht: wees niet te streng, maar spiegel: “voelt dit nog eerlijk voor jou én voor mij?”
- Teveel keuzes ineens: bied dan 2 duidelijke opties aan.
- Onrealistische plannen: help je kind denken in haalbare stappen
Reactie plaatsen
Reacties